زلزله دیباج در استان سمنان را لرزاند (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) از کمک دانشجویان برای اثاث کشی خانه استاد تا معمای ترک تحصیل دانشجویان دکترا ! اتصالی برق پشت‌بام، منزل مسکونی را به آتش کشید + تصویر حادثه (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افشاگری یک رسانه علیه قلیان اکسیژن| طرح مطالعاتی یامنفعت‌طلبی وبازی باسلامت جوانان؟ افشای راز قتل یکی از مدیران شهرداری به دست همسرش ماجرای استفاده بلاگر اینستاگرامی از آمبولانس در شیراز چه بود؟ پیش بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | صدور هشدار سطح زرد در استان اعترافات تکان دهنده جوانی که مادر خود را به قتل رساند (۱۷ اردیبهشت) قصاص ۲ قاتل و فرصت دوباره زندگی برای سومین نفر کشف سه کیلوگرم تریاک از معده سرنشینان یک خودرو در بجستان (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تشدید نظارت بر اتاق‌های فرار تهران دستگیری متهم‌به‌جعل مهر‌های ادارات در مشهد شانه کردن مو چه تاثیری در سلامت و زیبایی آن دارد؟ رفع تندی غذا با چند راهکار ساده عوارض روانی سقط جنین روی مادر نقش موثر مامایی در کاهش آمار سزارین و افزایش زایمان طبیعی پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب | بیماری‌های دهان با بروز برخی سرطان‌ها ارتباط دارد هشدار! تزریق این دارو فقط باید در بیمارستان انجام شود آموزش عبور و مرور در خیابان را  از  خردسالی شروع کنیم
سرخط خبرها

خودکشی در بین دستیاران پزشکی ‌و پزشکان جوان رو به افزایش است + فیلم

  • کد خبر: ۲۰۰۲۲۹
  • ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲
خودکشی در بین دستیاران پزشکی ‌و پزشکان جوان رو به افزایش است + فیلم
رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: در چند سال اخیر خودکشی در بین دستیاران تخصصی، رزیدنت‌های پزشکی و پزشکان جوان رو به افزایش است.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر علیرضا صداقت امروز، ۲۳ آذرماه، در حاشیه چهلمین و چهل‌ویکمین نشست شورای عالی نظام پزشکی کشور که در هتل پردیسان برگزار شد، در جمع خبرنگاران در خصوص مبانی تخلف در جامعه پزشکی اظهار کرد: دریافت حق‌الزحمه به عنوان تعرفه ویزیت سرپایی الزاماتی دارد. معاینه بیمار و صرف وقت کافی برای به دست آوردن نتایج یکی از الزامات است.

وی افزود: وقتی پزشک برای بیمار آزمایش تشخیصی یا گرافی درخواست می‌کند، براساس مصوبات شورای عالی تظام پزشکی اگر بیمار همان روز بینار بازگردد و نیاز به ویزیت مجدد نباشد یا اگر همان روز نیاز به معاینه بیشتر و تکمیلی داشته باشد، نیازی به گرفتن تعرفه نیست، اما اگر به روز بعد برسد و حتی بیمار را نبیند، ویزیت مجدد تعلق خواهد گرفت.

صداقت با بیان اینکه تعرفه پزشکان سال به سال توسط هیات وزیران ابلاغ می‌شود که لازم‌الاجرا است، عنوان کرد: عدول از این تعرفه وجود دارد که باید رسیدگی شود. واحد‌های نظارتی از جمله واحد نظارت و فنی سازمان نظام پزشکی، واحد نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی و تعزیرات حکومتی این موارد را کنترل می‌کنند. گزارشات مردمی نیز در این زمینه وجود دارد که از طریق تعزیرات حکومتی پیگیری می‌شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد ادامه داد: این مورد تنها در صنف پزشکی مطرح نیست، بلکه در تمام صنوف تخلفات وجود دارد. مردم در صورت مواجهه با چنین شرایطی می‌توانند تخلفات تعرفه‌ای را از نهاد نظارتی سازمان نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی پیگیری کنند. در سازمان نظام پزشکی دو کمیسیون اخلاق و دادسرای انتظامی پرونده‌های مختلفی را پیگیری می‌کنند که رای‌ها درجه‌بندی دارد. بسیاری از این موارد با توجه به شرایط ویزیت پزشکان جزو تخلفات محسوب نمی‌شود و مواردی بوده که شکایت کردند، بررسی کردیم و متوجه شدیم پزشک علاوه بر خدمتی که برای آن تعرفه تعیین شده، خدمت دیگری را نیز ارایه کرده که تعرفه دارد، اما شهروندان آگاهی ندارند.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۱ سازمان پزشکی قانونی و نیروی انتظامی مطالعات متعدد و گزارش‌هایی را در خصوص روند رو به افزایش خودکشی در کشور ارائه کردند، تصریح کرد: در مطالعه‌ای در تهران و نامه هشداردهنده‌ای که رئیس انجمن روانپزشکی کشور و رئیس انجمن پیشگیری از خودکشی در شهریورماه برای وزیر بهداشت ارسال کردند اشاره کردند که مشخص شده تمایل به خودکشی در بین دستیاران تخصصی چند برابر بیشتر از سطح عمومی جامعه است و افسردگی در این گروه گزارش شده است.

صداقت بیان کرد: در چند سال اخیر خودکشی در بین دستیاران تخصصی، رزیدنت‌های پزشکی و پزشکان جوان رو به تزاید است. دو عامل اصلی در این رابطه قابل تامل است؛ نخست وضعیت معیشتی این جوان پزشکان که وابسته به درآمد بسیار پایین این گروه بسیار سخت و توام با مشکلات مالی فراوان است و موضوع دیگر کشیک‌های سنگین و حجم کاری بسیار بالا است.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: نامه‌ای برای وزیر ارسال و اعلام آمادگی شده که کارگروه‌هایی تشکیل شود تا بتواند موضوع را ریشه‌یابی کند و در پیشگیری این مسئله موثر باشد.

وی اضافه کرد: ما در مشهد اقداماتی را با انجمن روانپزشکان استان آغاز کردیم و امیدواریم کارگروهی را در این زمینه تشکیل دهیم. تعدادی خودکشی در استان نیز در بین جامعه پزشکی اتفاق افتاده که برای ما بسیار نگران‌کننده است. همان طور که اشاره کردم در شرایط فعلی وضعیت معیشتی همکاران ما در دوره رزیدنتی سخت، فشار کاری و انتظارات بالا، کشیک‌ها طولانی و استراحت آن‌ها کم بوده که این غیر از آسیب در خدمات‌رسانی برای خود پزشکان نیز آسیب‌هایی را در پی دارد. به دلیل این فشار‌ها مواردی فوت هم داشتیم که این موضوع نیز بسیار قابل تامل است.

صداقت گفت: پیگیری موضوع مشکلات دستیاران تخصصی از موضوعات چهلمین نشست شورای عالی نظام پزشکی است. در این رابطه اقدامی را با معاون رئیس کل دادگستری، معاون پیشگیری از وقوع جرم و حقوق عامه دادگستری استان شروع کردیم و در کارگروهی با کمک دانشگاه علوم پزشکی و معاون پیشگیری از وقوع جرم و حقوق عامه دادگستری با کمک همکاران پزشکی قانونی ریشه‌یابی خواهیم کرد.

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به موضوع تعرفه‌های خدمات سلامت تصریح کرد: همیشه در آبان، آذر و دی کارگروه تعیین تعرفه در سطح کشور و مراجع تعرفه‌گذاری و در نهایت در شورای عالی بیمه تشکیل و تعرفه سال آینده مشخص می‌شود.

دکتر رئیس‌زاده نامه‌ای را خطاب به این کارگروه و وزارت بهداشت نوشتند و درصد افزایش مد نظر جامعه پزشکی را اعلام کردند که به صورت حداقلی است، در حالی که براساس بند یک ماده ۸ قانون بیمه همگانی مصوب سال ۱۳۷۳ باید خدمات ما براساس قیمت تمام شده خدمات قیمت‌گذاری شود.

وی افزود: جامعه پزشکی نقشی در تعیین تعرفه‌های خود ندارد. این ماجرا به مشکلاتی در سلامت عمومی، خروج پزشکان از خدمات درمانی و ورود به خدمات زیبایی، مهاجرت و ... منجر می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->